02FLP/index

Fyzika a lidské poznání v.II konečná (V. Svoboda) pro ~ 16 studentů

Program:

    1. Úvod
    1. Příprava
    1. Vojtěch Svoboda: Oběti a obětování vědě a vývoji technologií ~(60’ entrée + 40’ diskuse)
  • 4.-12. Studentské příspěvky po 2 ~(30’ entrée + 20’ diskuse)
    1. Jan Mlynář: Téma se ladí ~(60’ entrée + 40’ diskuse)

Konkrétní rozřazení dle náhodného generátoru (výměny mezi sebou možné)

  • 1 March : Svoboda Vojtěch - Oběti a obětování vědě a vývoji technologií
  • 8 March : Tunkl Marek - Blízká setkání fyziky a umění ( Z části se budu opírat o konec přednášky doc. Langera. Např. myšlenky o 4 rozměrném prostoru inspirovali kubismum, Salvador Dalí se svých malbách odkazuje na relativitu a dualismus v kvantové mechanice. Našel jsem zmínky i o vlivech opačného směru, Nielse Bohra měl k formulaci kvantové mechaniky inpirovat právě kubismus.)
  • 15 March: John David - Otázka účelu a prostředků: historie radiofobie
  • 22 March: Zhoř Michal - Etika a věda
  • 29 March: Tabachová Zlata - Kauzalita a determinismus
  • 29 March: Lobko Lukáš - Žijeme v Matrixu? (… jinými slovy povídání o tom, jestli je vesmír podvrh a žijeme v nějaké dokonalé počítačové simulaci… )
  • 12 April: Hečko Jan - Stačí matematika k poznání vesmíru? (Jestli jsou elegantní zákony a rovnice ve fyzice výhrou nebo jen šťastnou náhodou v chaosu, jestli pohled pomocí matematiky nebude vždy nějakým způsobem omezený a podobně. Kromě takového filozofování se k tomu může vázat i exaktní pojem jako je Ramseyho teorie. )
  • 19 April: Čečrdle Jan - Věda, nebo magie?
  • 19 April: Oweisová Lejla - Antropický princip
  • 26 April: Kuglerová Zuzana - Occamova břitva
  • 3 May : Staněk Matyáš - Jsme tu sami? - Život mimo Zemi
  • 3 May : Procházka Daniel - Empirismus
  • 10 May : Šach Martin - Pseudověda
  • 17 May : Mlynář Jan - Kant, Mach, Einstein a Heisenberg

Pravidla

  • 30 minut entrée (prezentace, videa, promluva, cokoli) + 20 minut diskuse (možná to bude na celou hodinu: ~ 60 minut + 40 minut diskuse)
  • do pátku 26.2 poslat název (změna časem možná).
  • 3 dny předem rozeslat (třeba skrz Teams) abstrakt + otázky do diskuse, ať se na ně ostatní připravíme.

Návazné zdroje:

Fyzika a lidské poznání v.I (doc. Langer)

##Anotace: W. Heisenberg prohlásil, ze moderní fyzika je nejdůležitejší filozofickou událostí 20. století.

Tato přednáška se snaží ukázat „proč“. Popisuje současný obraz vesmíru jako celku, vybudovaný na obecné teorii relativity a kvantové teorii a strucně si všímá důležitých mezníku v historii fyziky a filozofie. Sleduje též postavení fyziky a matematiky v kulturních dějinách lidstva, vliv exaktních věd na umění a dotkne se i etických problémů vědeckého výzkumu v moderní společnosti.

Osnova přednášek:

  1. Rozprava o metodě -racionalismus versus empirismus
  2. Je Hospodin hospodárný aneb o variačních principech
  3. Prostor a čas
  4. Současný pohled na vesmír
  5. Fyzika a realita
  6. Krása matematiky a matematika krásy
  7. Fyzika jako součást kultury
  8. Chaos a řád
  9. Etika vědy

Znalosti:

Ujasnit postavení fyziky ve společenském dění.

Schopnosti:

zajistit společenskovědní základy.

Povinná literatura:

[1] Bertrand Russell A History of Western Philosophy, Simon and Schuster, New York 2001

[2] Ivan Štoll Dějiny fyziky, Prometheus, Praha 2009

Výběrová literatura:

[1] Immmanule Kant Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moc stát vědou, Svoboda, Praha 1992.

Souhrn otázek

Oběti a obětování vědě a vývoji technologií

  • Obětovali byste svoji duši čertu výměnou za udělení Nobelovy ceny?
  • Neobětujeme něco důležitého v našich životech moderním technologiím?
  • Dostali jste se už v životě do situace, že byste museli něco (v rovině psychické, fyzické, duševní, zážitkové, společenské) obětovat vědě (možná zatím pouze studiu)?
  • Nenapadlo vás někdy, jestli nesměřujeme k obětování celé civilizace našemu pohodlí (vy)tvořenému vědou a technologiemi (války, pandemie, globální oteplování)?
  • Není třeba náhodou ovládnutá termojaderná fúze také hřebíčkem do rakve civilizace?
  • Myslíte si, že může někdo přemýšlet, že by nepřevzal ctěnou Nobelovu cenu, která je ve svých základech postavená na hromadných lidských obětech (minulých, současných a budoucích)? Musel by obětovat své svědomí, aby ji převzal?

Blízká setkání fyziky a umění

  • Souhlasíte s tezí E.A. Poea, že vědecké poznání „rve srdce a zbavuje realitu krásy“?
  • Jak popisujete svůj obor (práci) laickému okolí?
  • Co si myslíte o vyobrazení vědy / vědců v současné tvorbě (literatura, film,…)?

Radiofobie

  • Jaký je Váš názor na současnou filozofii radiační ochrany, hlasovali byste pro případné opuštění lineárního bezprahového modelu, případně pro další snížení váhového faktoru gonád?
  • Chceme na počátku slepici nebo vejce, aneb Váš pohled na zavádění protonové terapie před klinickými studiemi.
  • Jak se díváte na koncept tzv. biopaliv.
  • Na místě vyšetřovací komise ohledně vzniku Covidu-19, jak byste se zachovali v situaci, kdy byste měli v ruce důkaz o (hypotetickém) antropogenním původu viru?

Etika a věda

Co je správné a špatné? Měli bychom sebe nebo druhé obětovat pro vyšší dobro? Nad těmito a další etickými otázkami se zamyslíme v další přednášce. Nejprve si nastíníme současný a historický pohled na etiku. Postupně zúžíme náš záběr na etiku ve vědeckém prostředí. Dále se budeme zabývat etickými poznatky a některými eticky spornými situacemi z historie i současnosti vědy.

Otázky do diskuze:
- Jak byste se rozhodli v „Tramvajovém dilematu“? Jste správce výhybky na tramvajové trati. Všimnete si, že se tramvaj nezadržitelně řítí po trati směrem k pěti dělníkům, kteří opravují dráhu. Máte možnost přehodit výhybku na trať, kde pracuje pouze jeden dělník. Všichni dělníci pracují se sluchátky a neslyší příjezd tramvaje a ani ji nevidí, jelikož pracují zády k ní, takže není šance, že by se jí vyhnuli. Přehodili byste výhybku?
- Zažili jste někdy nějaké etické selhání během svého studia?
- Myslíte si, že je správné dát spolužákovi opsat test?
- Nemáte strach, že nějaký váš vynález může vést k utrpení jiných lidí?  
- Současné etické otázky:
    - Měli bychom upravovat lidský genom?
    - Měli bychom v zájmu bezpečnosti omezit/zrušit online soukromí?
    - Měli bychom dát zvířatům práva?
    - Jaká je přípustná hranice vedlejších účinků vakcinace?
    - Měli bychom se snažit udělat každého „normálního“? Měla by společnost mít nějaký nástroj pro odstranění či potlačení deviací?
    - Měli bychom kolonizovat jiné planety pokud na nich nalezneme život (i když např. pouze mikroskopický)?

Jak uchopit kauzalitu.

Ve vztahu s kauzalitou se vždy diskutují pojmy jako příčina/zdroj a následek/akce. Takovýto přístup je pojen s časovým vnímáním reality, tedy můžeme tvrdit, že příčina předcházela následku. Některé závěry moderní fyziky (retrokauzalita v obecné teorii relativity nebo v kvantove fyzice) takové (směrové) vnímání času narušují. Proto se zdá být zajímavé zrevidovat naše poznatky o kauzalitě a s ní pojeným pojmem času. V příspěvku “Jak uchopit kauzalitu” nejdřív shrneme obecný/laický přístup ke kauzalitě a dál rozebereme její pravděpodobnostní popis.

Otázky k zamyšlení:

  • Je pojem kauzality dán pouze naším vnímáním reality? Je to způsob, kterým vysvětlujeme existující struktury, tedy je dána našim očekáváním, založeným na empirickém pozorování a zkušenosti? -> “Naše existence nemá hlubší smysl.”

  • Co ale, jednoznačně fungující, deterministické fyzikální zákony? Je pojem kauzality fundamentální, až primitivní vlastnost, fyzikálního světa? Kauzální tok lze identifikovat skrz elementární kroky? -> “Existence má smysl, má začátek a konec. Lze předpovídat co nastane.”

  • Lze potom kauzalitu měřit, má jednotky?

Žijeme v Matrixu?

  • Dokážete si připustit myšlenku, že bychom žili jen v nějaké dokonalé videohře?
  • Představme si, že bychom našli zcela jasný důkaz, že žijeme v simulaci. Ovlivnilo by to váš dosavadní život, smířili byste se s tím, nebo by vám to bylo úplně jedno?
    • Chtěli byste vůbec znát odpověď na tuto otázku?
  • Kdybyste dostali jednorázovou nevratnou možnost se od simulace odpojit a probudit se ve “skutečném světě”, udělali byste to? (podobně jako Neo v Matrixu dostal na výběr červenou a modrou kapsli)
    • Udělali byste to i tehdy, kdyby se vaše rodina a přátelé odpojit nechtěli?
    • Nebo s vyhlídkou toho, že “skutečný svět” bude jedině horší než ten náš “simulovaný”?
  • Znáte nějaké jiné “bláznivé” teorie o povaze naší reality, našeho světa?